Pytanie: Skąd się wzięła spowiedź na ucho?

Pobierz audio

Odpowiadam na pytanie związane ze spowiedzią. Co Pismo Święte mówi na temat spowiedzi. Czy jest gdzieś mowa o współczesnej spowiedzi na ucho w konfesjonale, czy jest to raczej wymysł kleru?

13 thoughts on “Pytanie: Skąd się wzięła spowiedź na ucho?

  1. rror: Please enter the correct anti-spam word. Press the back button and try again.

    Copy your comment in case this site forces a page reload whenever you press the Back button:

    Panowie dla mnie rowniez taka krotka forma jest najlepsza jeden odcinek jeden temat . Generalnie to mimo wszystko jest to sposob interpretacji . Ja z nie ktorymi argumentami sie nie zgadza , z niektorymi bym polemizował , a niektore mozna przedyskutowac . Tylko w tym wszystkim , trzeba by jakos sprobowac sie zmierzys . Moze udało by się wam zaprosic jakiegoś ksiedza moze on sie wypowie do waszych argumentow . Generalnie trudno sie zdecydowac czy trzymac sie tylko i wyłacznie tego co powidzial Jezus czy przyjmowac lub dopuszczac to co zapisano po snierci ziemskiej Chrystusa czyli tego co czlowiek dodal od siebie lub jak twierdza niektorzy co im przekazal Bog we snie lub widzeniu Pozdrawiam serdecznie Jacek

  2. Szymonie, co do okolic minuty 11-tej, kiedy czytasz ten fragment po grecku – zupełnie mnie nie przekonałeś. Przeczytałeś i stwierdziłeś tak po prostu, że to jest oczywiste. Ja tu nie widzę oczywistości. Jezus mówi do Piotra i przecież jego ma na myśli a nie siebie. To właśnie zbieżność imienia Piotra ze skałą jest tutaj wykorzystana. Zupełnie nie czuję przeskoku w połowie zdania na osobę Jezusa.
    Poza tym, czy wszyscy tłumacze przez tyle wieków robiliby ten sam błąd i nie potrafiliby odczytać prawdziwych intencji Jezusa, które Ty twierdzisz, że są takie oczywiste?
    Po grecku nie rozumiem ale patrzę w kilka różnych tłumaczeń i wszędzie wygląda podobnie.
    Jak mówię, Twoje wyjaśnienie w tym miejscu mnie nie przekonuje, oglądam dalej.

  3. minuta 13-ta: bardzo proszę jakieś papiery na poparcie oskarżenia, że spowiednicy wykorzystywali fakty ujawnione podczas spowiedzi do szantażu 🙂

  4. Twoje pytanie z minuty 26 – kto ma oprócz Boga moc odpuszczania grzechów? No chyba w pierwszym cytacie o tym czytałeś – sam Jezus dał to prawo apostołom kiedy się im ukazał 🙂 A teraz mówisz, że żaden człowiek nie ma takiego prawa.

    O, przepraszam, dopiero pod koniec powiedziałeś, że masz na imię Michał, a post jest podpisany przez Szymona 🙂 Oglądam Was pierwszy raz więc wybaczcie błąd.

  5. Wyjątkowo „cienki” materiał – mija się z prawdą, a na dokładkę nie odpowiada na postawione pytanie.

  6. wielka jest moc spowiedzi osobistej i nie tylko grzesznika wobec tego przeciw ktoremu zgrzeszył – ogólnie wielka- jedni drugim wyznawajcie

    spowiedz ogólna-powszechna nie załatwia sprawy tak jak wstyd ze spowiedzi drugiemu
    to konkretny wstyd jest spowiedzią – o wiele latwiej wyznac „w duszy Bogu” niz drugiemu a nie ma byc łatwiej ma byc masakrycznie ciezko ze spowiedzią, spowiedz jest po to by bolała i łamała

    Nauczanie na temat uzależnień … i mocy spowiedzi
    http://www.youtube.com/watch?v=b9POM40Y62A&feature=c4-overview&list=UUj2_SQ5B8bbqXg5DnX107qw

  7. od razu przyznam ze nie wyspowiadam sie nawet przed spowiednikiem z wielu spraw wlasnie dlatego ze to by mnie zmieszalo z ziemią i dlatego tez nie zgrzesze jak grzeszyłem bo wiem ze wyspowiadac sie musze- coz to znaczy przyznac przed „bracmi i siostrami” co uczyniłem to znaczy zabije mnie to – o to wlasnie chodzi bym po spowiedzi był zabity

    unikanie spowiedzi jedni drugim – fatalnie wplywa na stan koscioła
    robienie jej przez kratke i „na odwal- z grubsza” – nie spełnia jej celu

    kosciól w ogole nie wyglada tak jak powinien tu jest problem bo gdyby wygladał nigdy nie doszło by do takich zaniedban jakie maja miejsce – ma miejsce cos skad ciezko sie cofnąc
    koscioł jest zepsuty calkowicie przez zła spowiedz – wszedzie zła w krk złą a w protestantyzmie jeszcze gorszą

    czlowiek Chrystusowy = spwiedz powinanna byc normą a nie jest
    wszedzie jest unikanie spowiedzi dla zachowania dobrego wizerunku i odciaganie od niej jak sie da dla tego samego powodu zachowanie dobrego wizerunku

    czlowiek Chrystusowy nie grzeszy bo jesli zgrzeszy to ma to wyznac braciom i przeprosic i prosic Boga – to moc spowiedzi wstyd przed zgromadzeniem

  8. Co do spowiedzi na ucho to sam jestem przeciwnikiem i mam podobne zdanie Jednakze tlumaczenie odnosnie Piotra Opoki mnie nie do konca przekonaly ,, Ty jestes Piotr Opoka i na tej opoce zbuduje Moj Kosciol…….Jezus mowi ,,Ty jestes ,,Jezus nie mowi ja jestem czyli zwraca sie do Piotra i dalej ,, i Tobie dam klucze krolestwa miebieskiego cokolwiek zwiazesz na ziemi…itd Szczegolnie w tej drugiej czesci zwraca sie do Piotra. Jezus nie mowi ze sam bedzie mial klucze do krolestwa tylko daje je Piotrowi i wladze zwiazania i rozwiazania. Moim zdaniem Jezus mowi prosto i logicznie. Jak Wy to rozumiecie? Prosze o komentarz

  9. @marian

    Problem polega na tym, że gdybyśmy przyjęli, że Kościół ma być zbudowany na Piotrze to nie zgadzałoby się to z resztą Pisma.

    Przykładowo: Jezus jest kamieniem węgielnym (Mat 21:42, Ef 2:20, 1 Piotra 2:4-7, Dz 4:11, 1 Kor. 10:4). Kamień węgielny był podkładany pod budowę budynku. Symbolika tutaj jest oczywista.
    Z kolei Dn 2,34.35 przedstawia Jezusa powracającego na Ziemię znowu używając symbolu kamienia.

    Zatem Skałą (Petra) jest Jezus, ta symbolika jest dość oczywista jednak czy nasz Pan nie postanowił zbudować Kościoła na innym kamieniu (nie skale, bo Piotr znaczy Petros czyli dosłownie: kamyk)?

    1 Kor 3:11
    Albowiem fundamentu innego nikt nie może założyć oprócz tego, który jest założony, a którym jest Jezus Chrystus.

    Zatem fundamentem jest Jezus Chrystus nie Piotr.

    Proponuje się przyjrzeć temu fragmentowi z Mateusza raz jeszcze:

    Mat 16:18 Biblia Tysiąclecia:
    Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą.

    Jak widzisz w „katolickim” tłumaczeniu jest dodany przypis: „[czyli Skała]”. Tego przypisu oczywiście niema w oryginale a jest on dodany po to aby sugerować, że powtórne użycie słowa „Skała” wskazuje właśnie na Piotra. Prawda jest jednak zupełnie inna. Polecam analizę tego wersetu w Biblii interlinearnej:

    http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/1/chapter/16/verse/18

    Zatem jest tam napisane (dosłownie): A ty jesteś Kamyk a na tej Opoce zbuduje Kościół i bramy piekielne go nie przemogą… Jezus mówiąc „a na tej Opoce” odnosi się do wcześniejszej wypowiedzi Piotra.
    Moim zdaniem ma to dużo więcej sensu i jest zgodne z resztą Biblii. Jezus jest Głową Kościoła i każda prawdziwa religia będzie zbudowana na Nim – na Synu Bożym.

    Jeśli chodzi o kwestie kluczy to dobrze jest się zastanowić o Jakich kluczach mówi Jezus? Co jest kluczem do Królestwa Niebieskiego? Czy raczej nie poznanie tego, że Jezus jest Mesjaszem (wcześniejsza wypowiedź Piotra)?
    To przecież jest kluczem do Królestwa Niebieskiego a nie jakiś materialny klucz.

    Kwestia wiązania i rozwiązywania jest dalej powtórzona do wszystkich uczniów (Mat 18:18) więc nie tyczy się tylko Piotra.

  10. Więc jak rozumieć cytat z Ewangelii Jana? Jest on tylko przytoczony nie wytłumaczony, a jest napisane wprost: „Którym odpuścicie grzechy, będą im odpuszczone, a którym zatrzymacie, będą im zatrzymane” (Jan 20:23). Czy tu Jezus nie powierza władzy odpuszczania grzechów w ręce apostołów? Nie upoważnia ich do tego, sankcjonując ich decyzje w niebie? Jak można rozumieć ten fragment inaczej?
    Z pozdrowieniami – Kinga

  11. Jeśli ktoś by zgrzeszył przeciwko Tobie to nie wystarczy aby prosił Pana Boga o wybaczenie bo owszem obraził grzechem Pana Boga ale to przecież Ty jesteś tą osobą, która została skrzywdzona i to do Ciebie należy decyzja czy takiej osobie wybaczyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 characters available

apbsZ

Please type the text above: